Letters en typografie

Tekst speelt een belangrijke rol in grafische communicatie. De vormgeving van tekst wordt ‘typografie’ genoemd.

Typografie omvat onder andere de keuze voor een lettertype, de grootte van de letters (het ‘corps’), de onderlinge rangschikking van de teksten (bijvoorbeeld de plaats van de kop of de onderlinge regelafstand) en de plaatsing op het beschikbare oppervlak.

Er zijn erg veel verschillende lettertypes beschikbaar. Iedereen kent bijvoorbeeld wel namen als ‘Arial’, ‘Times’ of ‘Comic Sans’, omdat die in veel tekstverwerkingsprogramma’s voorkomen (het lettertype wordt daar vaak aangeduid met de Engelse term ‘font’).

Typografen hanteren een letterclassificatie om al deze lettertypes te kunnen onderscheiden. Zo worden letters met schreven (de ‘voetjes’ en ‘vlaggetjes’ aan de boven- en onderkant van de letters) vaak aangeduid als ‘romein’: de ‘Times’ is daar een voorbeeld van. De ‘Arial’ is een typische ‘schreefloze letter’, en de ‘Comic Sans’ wordt aangeduid als een ‘fantasieletter’.

De keuze voor een bepaald lettertype is afhankelijk van zowel functionele als esthetische factoren. Een lettertype moet er in ieder geval voor zorgen dat de tekst goed leesbaar is op de gekozen ondergrond (ruw of glanzend papier, of een beeldscherm). Maar een lettertype kan ook gezichtsbepalend zijn in bijvoorbeeld een logo of een krantenkop.

Om Drukwerk.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord