Augmented reality

Met ‘augmented reality’ technologie (ook wel afgekort tot ‘AR’) worden virtuele beelden toegevoegd aan de realiteit. Ook drukwerk wordt op deze manier verrijkt met interactiviteit en aanvullende informatie.

Drukwerk kan van een voor de AR-software herkenbare ‘tag’ (bijvoorbeeld een streepjescode of een logo) worden voorzien. Door de poster, folder of advertentie vervolgens voor de camera van een smartphone, PC of laptop te houden zal op het beeldscherm de weergave van het drukwerk worden vermengd met virtuele beelden. Zo wordt bijvoorbeeld de afgebeelde auto ook driedimensionaal weergegeven en is deze rondom te bekijken, of komt de filmposter tot leven in een filmfragment.

De manier waarop drukwerk hier een brug slaat naar internet wordt ook wel aangeduid als ‘print-to-web’ (‘P2W’).

Meer informatie:

Het Nederlandse magazine 'Linda.' bracht in 2011 een 'AR'-editie uit. Op YouTube staat een video waarin de mogelijkheden duidelijk worden gemaakt. Klik hier om de video te bekijken.

In 2009 verscheen in Nederlandse kranten een 'AR'-advertentie voor de Ford Ka. Door de advertentie voor een webcam te houden start een parkeerspelletje. Klik hier om de video op YouTube te bekijken.

Om Drukwerk.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord